Repository logo
  • Log In
    or
Goethe UniversityGUDe
  • Communities
  • Research Data
  • Organisations
  • Projects
  • People
  • Documentation
  • Log In
    or
  1. Home
  2. Browse by Affiliation

Browsing by Affiliation "Human Geography"

Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
  • Research Data
    Förderung von Partizipation in der geographischen Lehrkräftebildung: Qualitative Inhaltsanalyse von Microblogportfolios
    2025-01-27
    Lauffenburger, Melanie 
    Im Rahmen einer Qualitativen Inhaltsanalyse (nach Mayring) wurden 23 Microblogportfolios, bestehend aus 220 Blogposts hinsichtlich der Kategorien Wissen über geomedienbasierte Partizipationsmöglichkeiten und deren Grenzen (Subkategorien: Politik, Gesellschaft, Bildung), partizipative Haltungen (Subkategorien: Bewusstsein, Bereitschaft, Überzeugungen) und Fähigkeiten zur Partizipation (Subkategorien: in Geomedien, mithilfe von Geomedien, an Geomedien) untersucht, die im Sommersemester 2021 im Rahmen eines fachdidaktischen Seminars in der geographischen Lehrkräftebildung generiert wurden. Mit dem Ziel der inhaltlichen Strukturierung des Analysematerials wurden die Daten entsprechend ausgewertet und analysiert. Das angehängte Dokument enthält die im Rahmen der Qualitativen Inhaltsanalyse kodierten Textsegmente und gibt Auskunft über die entsprechenden Kodierungen.
      27  10
  • Research Data
    Raumkonstruktionen im Kontext sozialer Medien: Selbsteinschaetzungen von Lehramtsstudierenden der Geographie
    2023-12-08
    Muschaweck, Isabelle orcid-logo
    Through the ambiguity of the digital, topics for Geography teacher education are being reconfigured. An example of this are constructions of space on social media. Here, teachers require specific knowledge and abilities. Against the backdrop of the TPACK Model, a corresponding test-instrument for pre-service teachers was developed and applied between January and May 2021. Confirmatory factor analysis confirms the TPACK model as an appropriate fit for the data. In the realms of pedagogical knowledge, pre-service teachers working as substitute teachers display higher self-evaluated knowledge and abilities compared to their counterparts who do not hold such a position. Tendencies towards self-evaluated TPACK growth can be identified over the course of students’ studies. The documents attached include the data set as well as the workflow applied in R to test construct validity and hypotheses on self-evaluated pedagogical knowledge and TPACK development over time.
      127  26
  • Research Data
    Vollständige Liste der Indikatoren und Datenquellen für den Mobilitätswendeindex sowie Indexwerte für Darmstadt, Frankfurt a.M. und Wiesbaden
    2024
    Bücher, Julius 
    Aertker, Johannes
    Neumann, Christian
    Klinger, Thomas
    Lanzendorf, Martin
    Dieses Datenset liefert eine detaillierte Auflistung aller Indikatoren des Mobilitätswendeindex inklusive der Indikatorwerte für die erste Berechnung des Index für die Städte Frankfurt am Main, Wiesbaden und Darmstadt.
      49  8
DSpace-CRIS
Datacite
Orcid
Legal Terms
  • Terms of Use
  • Publication Contract
  • Legal Notice
Privacy
  • Privacy Information
  • Cookie Settings
Help & Information
  • User Documentation
  • Contact Us
Resources for Developers
  • API Explorer (HAL Browser)
  • API REST Contract
  • API Python Client